torsdag 11 november 2010

The diarrhea of the maof.

Ibland när jag skriver sånadär känslosamma inlägg som här nedan så kan jag få helt akut överläppssvett och töntångest. I verkligheten är jag ju måhända väldigt dramatisk och emo ibland, men att vara allvarlig längre stunder är trots allt en omöjlighet.

Det är som att hela min kropp bara vill skrika kisskisspruttpruttpruttbajssnopp, som någon slags motvikt.


Undrar hur många gånger jag har gjort kollegor och halvokända vänners vänner (alla andra i min direkta närhet verkar ha vant sig mer eller mindre...) obekväma just på grund av den där lilla egenheten. Den har liksom en tendens att alltid dyka upp när allt är som allra mest allvarsamt.

Som idag, när en väldigt när och kär vän ringer och berättar om ett extremt dåligt besked som kommer hänga med honom resten av livet. Vad gör jag? Skrattar rakt ut.

Eller som häromveckan när min och allra käraste Jennies gemensamma fina vän låg på intensivvårdsavdelning i en näradödenupplevelse på grund av blodförgiftning.

My weapon of choice? Hetsar först till skrattfest hela vägen dit, i ren nervositet. Bjussar sedan älskade sjuka vännen på roliga komplimanger som "men du har ju blivit himla smal av alla kräkerier i alla fall!" eftersom att jag inte klarar av att se henne lida så. Härligt hur bra man handskas med allvarligheter.

Årets kompis, jag ärt.

En annan fin grej är att jag allt som oftast tenderar att skämta om Dr Mengele-relaterade saker, som lampskärmar av människohud. Eller lättar upp stämningen med att köra en Fritzl foh shizzl och hinta om hur fantastiskt det vore att ha en österrikisk källare hemma när ens tålamod brister lite.

Det är ju inte okej, inte PK alls. Kanske är det något utav de allra värsta sakerna man kan få för sig att skämta om. Hitler och folk med taskig känsla för barnuppfostran. Ändå är det så himla himla lockande.


Tur för Olle att han har så sunda föräldraförebilder ändå, så han får chans att lära sig ett och annat om hur man beter sig här i världen.

4 kommentarer:

  1. Bernst tycker att opk-skämt är det bästa och det är ju för att du är såhär härligt knäpp som man inte kan annat än bara älska dig! Du ska vara den du är för den är du bäst på att vara! hälsn Petra di Leva

    SvaraRadera
  2. Men ååååhhh, jag behövde ju den där helt sjuka upplevelsen när jag låg på sjukan. Två hysteriskt nervösskrattande, skämtande och helt underbara och älskade vänner! Ett rätt välkommet avbrott mellan sprutor i magen och vidriga slangar lite här och var. Puss på dig och TACK för att du har börjat blogga igen!

    SvaraRadera
  3. Äh, man får väl skämta om vad som helst. Men man kanske borde jobba bort skrattet vid dåliga nyheter. Tänk om jag hade haft det? Då hade jag ju skrattat ihjäl mig vid detta laget.

    SvaraRadera
  4. Petra: heja vad fint! jag älskar att jag alltid kan skriva världens mest ogenomtänkta dumheter till dig på jobbet och så, och du hajar direkt. :)

    Sara: <3<3<3<3 Är så tacksam att du tog det på rätt sätt. Det var ju bara nervositet och rädsla liksom. Vi var så oroliga för dig, fina lilla du.

    Daniel: Nja alltså det måste fan finnas någon slags skämtbegränsning, vilket jag faktiskt ofta tycker går vid just barn. Och djur. Men det är hårfint.

    Och återigen, herregud vad jag ber om ursäkt för mitt opassande beteende igår! Så jävla kasst! Men till mitt försvar, du hade ju peppat upp läget som att du skulle berätta någon jätterolig och bra nyhet, men så drog du det där först och då trodde jag att du skämtade såklart. För det var för stört för att kännas på riktigt då.

    SvaraRadera